.
Het werd aangekondigd als:” We hebben bekende, belangrijke maar vooral
interessante mensen uit de wereld van de wiskunde bereid gevonden om op deze
eerste bijeenkomst te spreken en prachtige wiskunde te laten zien. De
voorbereidingen zijn veelbelovend”
Onze workshop had als titel:"Wiskunde en Onderwijs"
Martin Kindt had het heel mooi en krachtig samengevat:"Puzzel , spel en
mooie wiskunde: voor Leon een drie-eenheid en een passie, voor ons een
leidraad en inspiratiebron bij de samenstelling van het programma van onze
workshop."
Omdat we Leon moesten vieren die voor en na altijd bezig is kregen de
deelnemers vooraf een wedstrijdformulier.
Leons
pentomino-kangoeroe verknippen
Je
krijgt een set pentomino’s en de vorm van een kangoeroe.
Vul de kangoeroe op met de set pentomino's.
Knip een pentominoplossing langs de randen van de pentomino's in tweeën,
waarbij de knip zo lang mogelijk is.
In onderstaand voorbeeld is de knip 13 eenheden lang
Wie een langere knip meebrengt naar Leons afscheid krijgt een prijsje.
![]() An'miek Laméris (in 50 min) |
![]() Jacob Buitenhuis |
De langste knip is (denken we)
Deze opvulling kregen we van een gast, die echter zijn naam vergeten is.
De prijzen hebben we (à la Leons) naar eigen goeddunken verdeeld.
Bij elke workshop was er een Leon-Pi-rebus.
|
|
|
Vind je rebussen leuk, dan kan je op onze site terecht
http://glorieuxronse.classy.be/droedels.html
Vier V-pento's plaatsen in een vierkant van 5x5 vind je op
http://pentomino.wirisonline.net/p2.html
Negen X-pento's plaatsen in een vierkant van 8x8 vind je op
http://pentomino.wirisonline.net/p25.html
De aanvulling van de reeksen:
77 - 49 - 36 - 18 - 8
(Product van de cijfers van het vorige getal)
14 - 91 - 62 - 53 - 64 - 96 - 48
(1 - 4 - 9 - 16 - 25 - 36 - 49 - 64 - 81)
61 - 71 - 83 - 97 - 113 -131
(We dachten dat dit een mooie reeks was in het jaar van Euler:
n²+n+41 levert een priemgetal op maar je kon het eigenlijk veel makkelijker
vinden door te zien dat het +10,+12,+14,+16,+18 is)
Quitin Puite
vindt dat
Leon als geen ander wiskunde als spel benadert (of een spel als wiskunde?),
dus daarom
maakte hij van iedereen een nim-expert...Wie zijn verhaal nog eens
rustig wil nalezen kan het
hier downloaden.
Quintin dacht eerst aan een ander heel leuk probleem: kameLEONs komen elkaar
tegen en verschieten daarbij steeds van kleur. Ze zijn laten we zeggen Rood,
Groen of Blauw en als een Rode een Groene tegenkomt worden ze allebei Blauw
(de andere kleur) en dit idem voor Groen en Blauw en idem voor Blauw en
Rood. In het begin zijn er 14 Rode, 15 Groene en 16 Blauwe. Kunnen ze ooit
alle 45 dezelfde kleur krijgen?
Oplossing:Je kunt de aantallen kameleons (per kleur) modulo 3
bekijken. Er gaat modulo 3 steeds 1 af als kameleons elkaar tegenkomen, want
+2 = -1 (mod 3). Als we dus willen dat ze ooit alle 45 dezelfde kleur
worden, dus 0, 0, 45, dan zouden ze in dat eindstadium allemaal gelijk zijn
modulo 3 (nl. 0, 0, 45=0), dus hadden de aantallen nu al gelijk moeten zijn
modulo 3. Maar dat is niet zo...
Alternatief (concreter): de getallen zijn nu 14, 15, 16, dus 2, 0 resp. 1
(modulo 3). Dat wordt na 1 ontmoeting (welke dan ook) 1, 2, 0; dan 0, 1, 2;
dan weer 2, 0, 1. Etcetera. En dus nooit 0, 0, 0.
Nog een schema om te verduidelijken:
Aardig he?
Aan Leon’s proefschrift (‘Maattheorie in Hilbertruimten) waren 7 stellingen toegevoegd.